اگه عضو آکادمی تلاش هستی، از اینجا وارد شو.

معرفی آکادمی تلاش

آکادمی تلاش مهر پاینده با هدف کسب تجربه و سهولت در کسب مباحث درسی برای دانش آموزان و به کارگیری روش مهندسی تحصیلی و مهندسی کنکور در کنار کار عملی و تجربه دروس دانشگاهی در مدرسه در کنار درس های آموزش و پرورش شکل گرفته است. آکادمی تلاش مهر پاینده با کمک شرکت کسب و کار امن توسعه آتا در تامین زیرساخت و حفظ و نگهداری و موسسه شیمی خلاق از بابت کارهای عملی دانش آموزان این محیط گرم و دلچسب را برای فرزندان دلبندمان آماده کرده ایم.

تغذیه سالم و یادگیری

نقش تغذیه و تاثیر آن بر دانش آموزان

تغذیه نوعی فرایند است که در آن غذا بعد از وارد شدن به بدن و گذراندن عمل متابولیسم روی آن، مورد استفاده سلول‌های بدن قرار می‌گیرد. تغذیه در سلامت افراد نقش زیادی دارد و باید در هر سنی بدانید که چه غذاهایی بخورید تا سالم بمانی. تغذیه خوب باعث می‌شود تا ارگان‌های مختلف بدن از جمله مغز، سیستم ایمنی و دفاعی، سیستم قلبی و عروقی خوب عمل نکنند. دانش‌آموزان نیز به دلیل داشتن شرایط سنی، تحرک و فعالیت بدنی با داشتن تغذیه سالم می‎توانند در هنگام درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه بهتر عمل کنند. در روزهای امتحان، به دلیل داشتن استرس و فشارهای عصبی، دانش آموزان ممکن است دچار اشکال شود و با داشتن تغذیه مناسب می‌توانند تا حدی این مشکل را برطرف کنند و سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و از بیماری‌های مختلفی که آن‎ها را تهدید می‌کنند پیشگیری کنند .

خوردن صبحانه مفید است

بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط متخصصان، بهترین راه برای افزایش یادگیری، خوردن صبحانه کافی می باشد؛ چرا که می‌تواند انرژی اولیه را برای عملکرد صحیح مغز تامین کند و در دانش آموزان این مسئله باعث افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و تقویت حافظه شود و آن‎ها می‌توانند قدرت حل مسائل را داشته باشند. صبحانه مناسب می‌تواند شامل مواد قندی یا غلاتی مثل نان و پروتئین باشد، تا بتواند انرژی کافی را برای شروع فعالیت روزانه در دانش آموزان  تامین کند. همچنین خوردن میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی، شیر، پنیر، مغزهایی مثل گردو و بادام، تخم مرغ، می‌تواند تغذیه‌ی خوبی برای فعالیت‌های مغزی باشد. دانش‌آموزانی که به خوردن صبحانه کامل علاقه‌ای ندارند، می‌توانند با خوردن یک لیوان شیر و یا حتی یک عدد موز، انرژی لازم و ضروری را برای رفتن به مدرسه و همینطور درس خواندن داشته باشند و از سمت دیگر خوردن صبحانه زیاد باعث می‌شود تا این مسئله اثر معکوس داشته باشد. برخی از مواد غذایی می‌توانند آثار نامطلوبی در یادگیری داشته باشند. برای مثال استفاده از مقدار زیادی شیرینی و حتی مقدار زیادی کافئین می‌تواند باعث خستگی، تغییرات خلقی و کاهش آب بدن در افراد گردد. استفاده از مواد غذایی چرب زیاد می‌تواند موجب احساس خواب آلودگی در دانش آموزان و یا افراد مختلف شود. پس باید تمام ماده‌های غذایی را به اندازه مصرف کرد.

مصرف کدام مواد غذایی بدن را تامین می‌کند؟

مصرف مواد پروتئینی در وعده‌های ناهار و شام می‎تواند موجب بهتر عمل کردن مغز شود. خوردن آب و مایعات فراوان در طول شبانه روز، به افزایش قدرت یادگیری کمک می‌کند. اغلب دانش آموزان در هنگام مطالعه، احساس گرسنگی و خستگی می‌کنند؛ در نتیجه باید یک میان وعده میل کنند تا بتوانند به ادامه مطالب پردازند. برای میان وعده بهتر است از مواد سبک و کم چربی مثل پسته، فندق، بادام، گردو، کشمش، بادام زمینی و یا حتی میوه ها و آب میوه‌های طبیعی و همینطور کمی نان و پنیر کم‌چرب استفاده کرد، تا انرژی و تمرکز در دانش آموزان تمدید گردد. برای آن که به بهبود حافظه کمک شود، می‌توان از غذاهایی مثل توت فرنگی، شاه توت، موز، ماهی، شکلات و بعضی از ویتامین‌هایی مثل اسید فولیک اشاره کرد.

تاثیر تغذیه در یادگیری

در زمان امتحانات از چه مواد غذایی باید امتناع کرد؟

در زمان امتحانات، افراد به دلیل داشتن فعالیت فکری زیاد، معمولا تمایل به مصرف مواد شیرین دارند؛ چرا که مواد شیرین می‌توانند انرژی لازم را برای فعالیت سلول‌های عصبی تامین کنند. در نتیجه ممکن است در اثر فعالیت فکری زیاد نیاز به کربوهیدرات در بدن زیاد گردد. افراد با مصرف انواع شیرینی و موادی که از قند و شکر در آن‌ها استفاده شده با افزایش وزن و حتی چاقی مواجه خواهند شد. همچنین باعث ایجاد عادت غذایی اشتباه در انسان می‌شود و اگر در دوران کودکی این مسئله باعث اضافه وزن شود. در آینده و با بالا رفتن سن می‌تواند از تاثیرات ناگواری مثل چاقی و عوارض دیگر در افراد شود. در ضمن مصرف مواد شیرین می‌توانند سلامت دندان‌ها را نیز دچار مشکل کنند و باعث پوسیدگی و خرابی شوند. مصرف مواد شیرین نزدیک به وعده‌های اصلی غذا، باعث می‌شود تا فرد احساس سیری کرده و اشتها برای صرف غذای اصلی نداشته باشد. چون شیرینی‌ها ارزش غذایی‌ بالایی ندارند، نمی‌توانند نیازهای تغذیه انسان را به طور کامل تامین کنند. همچنین اگر آن‌ها را جانشین غذای اصلی کنید، مصرف آن‌ها باعث می‌شود تا جوانان و نوجوانان دچار سوء تغذیه شوند .

عادت‌های درست و غلط دانش آموزان در هنگام امتحانات

در دوران امتحانات، دانش آموزان وقت زیادی را صرف درس خواندن و آماده شدن برای امتحانات می‌کنند. دانش آموزان مدت زمان کوتاهی برای غذاخوردن می‌گذارنند، در نتیجه از غذاهایی که به پوست کندن و خرد کردن و جویدن زیاد نیازی ندارند استفاده می‌کنند. به این علت معمولاً از خوردن غذاهایی که فیبر زیادی دارند، امتناع می‌کنند و این مسئله باعث اختلالات مختلفی مثل یبوست در سنین پایین، افزایش چربی‌های نامطلوب خون، سرطان، بروز عوارض قلبی عروقی، افزایش فشار خون، چاقی، دیابت و بسیاری بیماری‌های ناگوار دیگر می‌شود. برخی از دانش‌آموزان این گونه هستند که شب‌ها مطالعه می‌کنند، دیر می‌خوابند و صبح هم دیرتر از خواب بیدار می‌شوند. در نتیجه زمانی برای خوردن صبحانه ندارند و بدون مصرف صبحانه به مدرسه می‌رود. این مسئله می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. از جمله افت قند خون عوارضی عصبی از قبیل سستی، بی‌حالتی و خستگی از عصبانیت حوصله و به خصوص می‌تواند باعث کاهش قدرت یادگیری و حافظه شود. بنابراین کسانی که بدون خوردن صبحانه در جلسات امتحان و کنکور شرکت می‌کنند، شانس کمتری برای موفقیت خواهند داشت.

در هنگام امتحانات، افراد به دلیل داشتن استرس در دو دسته قرار می‌گیرند. در دسته اول، افراد لاغر به دلیل داشتن استرس از خوردن غذای کافی امتناع می‌کند و به شدت لاغر می‌شوند و در دسته دوم، افراد با وزن بالا هستند که به علت استرس دچار پرخوری عصبی می‌شوند و مقدار زیادی کالری وارد بدن خود می‌کنند، که این مسئله موجب چاقی می‌شود. بسیاری از دانش آموزان در هنگام امتحانات از خوردن آب امتناع می‌کنند، یا به طور کل آن را فراموش می‌کنند و این مسئله باعث بروز اختلالاتی در سلامت پوست در واکنش بیوشیمیایی داخلی بدن و همینطور سلامت افراد را به خطر می‌اندازند.

تغذیه دانش آموزان
آکادمی تلاش

تلاش قادری مطلق است و به تنهایی موفقیت را میسر میکند.

تمام حقوق این سایت برای مجتمع فرهنگی – آموزشی دخترانه تلاش مهر پاینده محفوظ میباشد. 1401-1374
طراحی و ساخته شده توسط شرکت آتا

پیش ثبت نام سال تحصیلی 1401-1400 مجتمع فرهنگی آموزشی دخترانه تلاش مهر پاینده آغاز شد

برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید